6 Tips voor de ultieme contentkalender '22 - '23

Content marketing blijft de komende jaren een prominente plaats innemen in de marketing mix. De vraag is hoe je opvalt in dit content geweld, als iedere MKB ondernemer in Twente content marketing op één zet. Hoe slaag jij erin jouw verhalen op een slimme manier bij je doelgroep onder de aandacht te brengen? Een goede content kalender met relevante inhaak momenten helpt bij het maken van waanzinnige opvallende content.

Een content kalender klinkt als een geweldig idee, maar hoe maak je er nu een in de praktijk? Om je een content marketing kick start te geven, help ik je graag op weg met een aantal tips voor een content kalender. Om het nog beter te maken kan je onderaan dit artikel ook nog een overzicht met de inhaakmomenten 2021 in Twente downloaden! Dit is een aanvulling op de landelijke inhaakkalender van Coosto!
Wat is een contentkalender

Een content kalender is een deelbaar document die organisaties gebruiken om alle content activiteiten te plannen. Het biedt in een oogopslag overzicht. Welke content plaatst je waar, wanneer en met welk doel? Het is niet alleen een tool die je helpt met het plannen en creëren van content. Het laat ook de samenhang zien tussen de verschillende content activiteiten en de in te zetten media kanalen. Een content kalender visualiseert de content die je door het hele jaar inzet.

Welke voordelen biedt een contentkalender

De grootste uitdaging bij content marketing is consistentie in je communicatie. Eenduidigheid in de boodschap, maar ook in de frequentie. Hoe zorg je er nu voor dat de content productie op gang blijft. Zonder een goede content planning is het bijna onmogelijk succesvol te worden met je content marketingstrategie. Naast overzicht brengt werken met een content kalender ook andere voordelen met zich mee:

  • Het zorgt voor afstemming binnen en tussen afdelingen, waardoor de efficiëntie in de content productie toeneemt
  • Het zorgt voor inzicht in de beste inhaakmomenten (feestdagen en evenementen)
  • Krijgt tijdig inzicht in de content hiaten, waardoor je de juiste content op het goede moment plaatst.

Kortom: Met een content kalender creeer je regelmaat en continuiteit! Het voorkomt dat je content gedreven wordt door de waan van de dag.

Het echte werk: de inrichting van je content-planning

First things first! Het heeft geen zin na te denken over een content kalender als er geen content (marketing)strategie aan ten grondslag ligt. De content strategie is de fundering van content marketing. In de content strategie beschrijf je wat je wanneer wilt bereiken. Je beschrijft de persona’s, maar ook sta je stil bij de tone of voice en beschrijf je welke media je gaat inzetten om jouw doelgroep te bereiken.

Als je dit allemaal hebt gedaan dan kan je je content gaan plannen. Of je nu wekelijks, maandelijks of jaarlijks plant, er zijn een viertal kritische succesfactoren voor een goede contentplanning:

  1. Stel de content kalender open voor iedereen! Natuurlijk moet niet iedereen de rechten krijgen om de contentplanning te bewerken, maar wel moet iedereen zicht hebben op wanneer wat waar wordt gecommuniceerd.
  2. Herhaal en stel bij! Een content kalender is een levend document. Zorg dat er ruimte is in te spelen op ad hoc events, maar neem deze ook op in de content planning.
  3. Er is niet een weg naar Rome! Customize je content planning op basis van je eigen inzichten. Een format is hierbij alleen een hulpmiddel voor een kick start.
  4. Maak een realistische “content loods”! Vermijd content ideeen die niet meteen kunnen worden uitgevoerd. Sta ook niet te lang stil bij extreme ideeen, waarbij je de interne organisatie echt moet overtuigen.

Nu we dit allemaal weten kunnen we echt aan de slag met de content kalender. Hieronder geef ik je nog een aantal andere tips voor het maken een content kalender.

6 Tips voor een goede contentkalender
  1. Geef in je content planning duidelijk aan om wat voor een type content het gaat. Is het een blog, vlog, nieuwsbrief, social media post of iets anders?
  2. Benoem de media waar je de content gaat delen. Maak hierbij een onderscheid tussen owned, earned en paid media. Als je betaalde media gaat inzetten denk dan ook na over het in te zetten marketingbudget.
  3. Timing is van cruciaal belang. Wanneer kan je het beste je doelgroep benaderen? Doe hier onderzoek naar en kijk hierbij ook naar de verschillende content types en media. Op basis hiervan kan je aan reversed plannen, zodat de content ook op tijd gereed is. Let op: als er sprake is van inhakers zorg er dan voor dat de boodschap niet als mosterd na de maaltijd komt.
  4. Wie is verantwoordelijk voor de content. Geef dit in de kalender aan en informeer de betrokkenen hierbij tijdig. Zorg er voor dat zij voldoende tijd hebben om hun bijdrage te leveren.
  5. Geef aan voor wie je de content maakt. Geef ook aan welke fase het dient in de klantreis. Wel zo handig om tijdens de evaluatie te kijken of de gewenste persona’s ook echt bereikt zijn.
  6. In het vorige punt al aangegeven, de evaluatie. Alleen door frequent kritisch te kijken naar de content kalender en productie kan je je strategie aanscherpen. Maak hiervoor ruimte in je planning, zodat je ook kan bijsturen op basis van feiten. Hou hiervoor dus je statistieken goed bij!