Een frisse blik op jouw marketing

Het Corona-virus, de energiecrisis, het houdt ons allen bezig. Niet alleen zijn we als mens nog nooit zo bewust bezig geweest met onze gezondheid, ook business-wise is de impact enorm. Met een frisse blik op marketing stappen zelfs “traditionele” branches over op digitaal klantcontact! Zo bieden makelaars virtuele huisbezichtigingen aan, huisartsen stappen over op digitale consulten en kappers leren hun klanten via instructievideo’s zelf knippen. Hoe gaan marketeers om met deze nieuwe werkelijkheid? In dit artikel geef ik antwoord op deze vraag en laat ik zien hoe je met een frisse kijk je marketingplan en strategie verfijnt.

De impact van dit soort crisis op lange termijn is volgens mij beperkt. Immers, je marketingplan en strategie is immers een vertaling van een meerjarenvisie. Betekent dit dat alles bij het oude blijft? Zeker niet! Om continuïteit te borgen snijden organisaties op korte termijn in het marketingbudget. Investeringen en campagnes worden dus uitgesteld, maar dat betekent niet dat je als marketeer niks kan doen. Werp een frisse blik op marketing en maak juist nu je marketingafdeling future-proof door te werken aan je klantcontact.

Schud het klantcontact op
Nu heb je de ruimte kritisch te kijken naar je marketingplan en strategie. Voldoet de website nog aan de eisen en wensen van nu? Hoe zit het met de teksten en afbeeldingen? Zijn deze nog SEO-proof en wat te doen met social media? En ook al is dit allemaal op orde, dan hoef je nog steeds niet met handen over elkaar te gaan zitten. Een frisse blik op marketing is ook je klant leren kennen? Wat weet je al van hen en wat zou je willen weten? Hoe kom je aan die data? Belangrijk, want één ding is zeker….. Data is de olie voor een nog beter klantcontact.
Check je website
De website neemt een centrale plek in de steeds sneller digitaliserende wereld in. Is je website nog niet mobile first? Dan is het moment daar samen met je IT-team aan te werken. Kijk ook naar de website teksten, is de content SEO-proof? Zo niet, pak dit dan nu op. Immers, de nieuwe status quo is digital first. Vindbaarheid en een betere Google ranking spelen meer dan ooit een grote rol in de beginfases van de klantreis. Een handige tool om je website en teksten te optimaliseren voor Google is NEILPATEL.
#Stayconnected

Deze periode biedt veel kansen om nieuwe relaties aan te gaan (leads) en bestaande klantrelaties te verstevigen. Hoe? Breng in kaart wie en waar je lead – klant is, waar zijn zorgen zitten, wat hem triggert en hoe zijn online gedrag verandert. Geef blijk van waardering, steek een hart onder de riem, maar hou hierbij wel rekening met het sentiment. Aandacht mag nooit worden ervaren als het misbruik maken van de situatie. Zo zorg je voor een positieve top-of-mind positie bij je klant, ook dit is een frisse blik op marketing.

Marketing is je klant nog beter leren kennen
De doelgroep is in beeld. Misschien heb je een buyer persona opgesteld? Zo niet, maak dan nu eens die klantanalyse. Hoe ziet het klantprofiel van je meest winstgevende klanten eruit en zoek naar de lookalikes. Kijk hierbij verder dan alleen de socio-demografische kenmerken, maar neem bijvoorbeeld ook het mediagedrag mee.

Zet vervolgens diverse campagnes op, waarmee je je doelgroep in het hart raakt. Maak hierbij gebruik van de klantkennis die je hebt en leg het gedrag vast. Deze resultaten vormen immers de basis voor nieuwe campagnes, waarmee je een top of mind positie verovert bij je klanten.

Meten is weten
Door data vast te leggen ben je niet alleen beter in staat je klant te begrijpen, ook leg je met een frisse blik op marketing een basis voor de toekomst. Het biedt immers inzicht op welke media je doelgroep aanwezig is, welke tone of voice aanslaat en welke contactfrequentie het beste werkt. Kortom: poets het klantcontact op, wat leidt tot een effectieve inzet van je marketingbudget.

Je ticket naar een frisse blik op marketing
Heeft deze blog inspiratie gegeven je marketing op te schonen? Lees hier dan meer over wat je kunt doen of ga direct aan de slag! Ik help je graag op weg met een laatste tip. Net als bij andere huis, tuin en keukenklussen is het verleidelijk uit te stellen. Blok momenten in je agenda, zodat je ruimte hebt de marketing handschoen echt op te pakken! En mocht je echt niet weten waar je moet beginnen dan werp ik graag voor jou een frisse blik op jouw marketing activiteiten. Geïnteresseerd, neem dan contact op!