Extra klanten met marketing automation

Ooit was het zo dat de succesvolle marketeer de gevoelige snaar bij zijn prospects wist te raken, waarna sales de deal kon sluiten. Beide bloedgroepen wilden klanten zo graag helpen met het oplossen van hun uitdaging dat zij dit ook echt voelden. De sleutel hierin is een goede relatie tussen jou en de prospect – lead. Hoe werkt dat nu er geen beurzen, evenementen en workshops op locatie worden georganiseerd? Het initiëren en onderhouden van prospect- en klantinteractie is tegenwoordig best uitdagend. Marketing automation biedt hierbij uitkomst!

Marketing automation is een geweldige manier om meer leads te vangen en te voeden, zodat de sales wel valt. Ja, je leest het goed. De techniek richt zich in eerste instantie meer op marketing, maar is ook voor sales relevant. In dit artikel leggen we je uit wat marketing automation is, hoe je er mee begint en hoe je ervan kan profiteren.

Wat is marketing automaten?

Het is een verzamelnaam voor software toepassingen en technologieën die je helpen bij het op efficiënte en schaalbare wijze uitvoeren van je marketingactiviteiten. Simpel gezegd zorg je ervoor dat de juiste persoon via het gewenste kanaal de relevante informatie krijgt op het moment dat de tijd daar rijp voor is. Een fantastisch spel tussen push en pull marketing, waarbij marketing automation software je enorm helpt met het sneller omzetten van leads naar klanten.

Aan de andere kant weet jij als marketeer dat een goede relatie met bestaande klanten minstens zo belangrijk is. Met deze tools ben je ook in staat bestaande klanten te binden, hen meer te laten kopen en op termijn de belangrijkste ambassadeurs van je organisatie te laten zijn.

Waarom pas je het toe?

Voor een marketeer klinkt automatiseren kil. Het richt zich op de massa en er ontbreekt een “human touch”. Toch hoeft dit niet zo te zijn. Dankzij vergevorderde opties voor personalisatie en de mogelijkheid enkel informatie te versturen die echt relevant is, ben je als marketeer in staat je lead – klant zeer persoonlijk en menselijk te benaderen.

Voor sales zit de meerwaarde in een hogere conversie. In het voortraject is de lead al uitgebreid bewerkt. Zij snappen hierdoor beter de producten en de toegevoegde waarde van jouw merk. Kortom: alle seinen voor de deal zijn op groen gezet. Je hoeft alleen maar de handtekening bij de klant op te halen.

Hoe werkt marketing automation?

Het succes is voor een groot deel afhankelijk van toegang tot contactgegevens. Ergens in het proces moet een link worden gemaakt naar een persoon. Het is relevant alle interactie op individueel niveau vast te leggen. Alle interactie met jouw bedrijf via emails, social posts, website is relevant. Informatie over hun rol, bedrijf en clickgedrag op advertenties, nieuwsbrieven e.d. geeft je waardevolle inzichten.

Marketing workflows

Als je al deze marketingdata verzamelt, moet je uitkijken dat je er niet in verzuipt. Met marketing workflows ben je in staat een aantal vooraf gedefinieerde acties te automatiseren op basis van specifieke triggers. Door met workflows te werken kan je je doelgroep in segmenten onderscheiden en met specifieke berichten custom made communiceren. Het inrichten van deze workflows kost even tijd, maar de investering hierin verdient zich snel terug.

Achterover leunen

De workflows zijn samen met sales vastgesteld en ingericht. Eindelijk het moment van achterover leunen en wachten op het succes, of toch niet? Het echte succes komt pas door de vrijgekomen data te analyseren. Waar zitten de uitstapmomenten in de funnel? Wat zijn de conversie percentages? Waar komt de doelgroep vandaan? Met de antwoorden op deze vragen kan je je de communicatie met je leads nog beter en scherper maken.

Hoe kies je het juiste marketing automation platform?

Als je voor marketing automation kiest als organisatie is dat een bewuste keuze. Het is een aanzienlijke investering. Niet alleen in de software, er zijn ook goedkopere oplossingen, maar ook in het inbedden in de organisatie. De softwarekeuze is wel een belangrijke. Na de implementatie stap je niet zo snel over van leverancier.

Welke software je ook kiest, het is belangrijk dat de tool:

  • Je in ieder geval toegang geeft tot uitgebreide analyse functionaliteit. Je wilt immers de impact van acties op elk niveau terugzien
  • Naadloos integreert met andere sales en marketingsoftware

3M69 Consultancy ondersteunt organisaties in het selectieproces. Wil je meer weten over het opstellen van Request for Proposal (RFP) lees dan deze blog. Heb je al een keuze gemaakt, dan ondersteunen onze consultants je graag bij de implementatie van je marketing automation platform.

Om je alvast op weg te helpen met marketing automation hebben we hier een viertal handige softwaretools geselecteerd. Kijk zelf eens welke software het beste bij je past:

  • Active Campaign
  • Hubspot
  • Sharpspring
  • FreshMarketer